Reklamační řád

I. Úvodní ustanovení

  1. Tento reklamační řád je vydán fyzickou osobou Zoltán Kollárovič / Mercatino.cz, se sídlem Hanáckého pluku 1153/4, 77900 Olomouc, IČO: 87826330, tel. +420 730 695 909, email: info@mercatino.cz (dále jen „Prodávající“).
  2. Tento reklamační řád obsahuje informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (dále jen „reklamace“) v souvislosti s kupními smlouvami uzavřenými mezi zákazníkem a Prodávajícím, včetně údajů o tom, kde lze reklamaci uplatnit.

II. Podmínky a způsob uplatnění reklamace

  1. Zákazník může uplatnit reklamaci v provozovně Prodávajícího na adrese Hanáckého pluku 1153/4, 77900 Olomouc.
  2. Zákazník uplatňuje reklamaci osobně na uvedené adrese, poštou na adresu Hanáckého pluku 1153/4, 77900 Olomouc, nebo emailem na adrese info@mercatino.cz. Nákup reklamovaného zboží zákazník prokazuje nákupním dokladem.
  3. Reklamaci je nutné uplatnit bez zbytečného odkladu, ihned jakmile se vada objeví. Případné prodlení při pokračujícím užívání zboží může zapříčinit prohloubení vady, znehodnocení zboží a může být důvodem k odmítnutí reklamace.
  4. Reklamace se považuje za řádně uplatněnou, pokud reklamaci nebrání obecné zásady hygieny. Zákazník je povinen předložit reklamované zboží vyčištěné, zbavené všech nečistot a hygienicky nezávadné. Prodávající je oprávněn odmítnout převzít k reklamačnímu řízení zboží, které nebude splňovat výše uvedené zásady obecné hygieny (zejména vyhláška č. 91/1984 Sb., o opatřeních proti přenosným nemocem).
  5. Prodávající je povinen zákazníkovi vydat písemné potvrzení o tom, kdy zákazník právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace zákazník požaduje; dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.
  6. Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba potřebná k odbornému posouzení vady dle druhu výrobku či služby. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se Prodávající se zákazníkem nedohodne na delší lhůtě. Marné uplynutí této lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy.

III. Rozsah práv z vadného plnění

  1. Práva a povinnosti Prodávajícího a zákazníka ohledně záruky za jakost zboží při převzetí a práva zákazníka z vadného plnění se řídí příslušnými obecně závaznými předpisy (zejména ustanovením § 2161 a násl. zákona č. 89/2012 Sb. – občanský zákoník a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele).
  2. Prodávající odpovídá zákazníkovi, že zboží při převzetí nemá vady, pokud nebylo výslovně uvedeno jinak. Zvláště u zboží z druhé ruky, které je běžně nabízeno v antikvariátu nebo bazaru, může být stav zboží odlišný od nového zboží. Prodávající odpovídá za to, že v době, kdy zákazník zboží převzal: a. Zboží má vlastnosti, které si Prodávající a zákazník ujednali, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které Prodávající popsal nebo které zákazník očekával s ohledem na povahu zboží a na základě jeho stáří a míry opotřebení. b. Zboží se hodí k účelu, který Prodávající uvádí nebo ke kterému se zboží tohoto druhu obvykle používá. c. Zboží je v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti. d. Zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů.
  3. Za vadu nelze považovat změnu vlastností zboží, která vznikla v důsledku jeho opotřebení, nesprávného používání, nedostatečné nebo nevhodné údržby, přirozených změn materiálů, z nichž je zboží vyrobeno, nebo v důsledku poškození zákazníkem či třetí osobou nebo jiného nesprávného zásahu.
  4. Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí, pokud se neprokáže opak. U zboží z druhé ruky může být záruka zkrácena na dobu 12 měsíců.
  5. Nemá-li zboží vlastnosti stanovené v čl. III.2 výše, může zákazník požadovat dodání nového zboží bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené; pokud se vada týká pouze součásti věci, může zákazník požadovat jen výměnu součásti. Není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má zákazník právo na bezplatné odstranění vady.
  6. Právo na dodání nového zboží nebo výměnu součásti má zákazník i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má zákazník i právo odstoupit od kupní smlouvy.
  7. Neodstoupí-li zákazník od kupní smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nového zboží bez vad, na výměnu součásti nebo na opravu zboží, může požadovat přiměřenou slevu. Zákazník má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu Prodávající nemůže dodat nové zboží bez vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, nebo pokud Prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo by zjednání nápravy zákazníkovi působilo značné obtíže.
  8. Právo z vadného plnění zákazníkovi nenáleží, pokud zákazník před převzetím zboží věděl, že zboží má vadu, nebo pokud zákazník vadu sám způsobil.
  9. Zákazník je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí zboží (s výjimkou uvedenou v čl. III.8). To neplatí: a. U zboží prodávaného za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána. b. Na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním. c. Pokud to vyplývá z povahy věci.
  10. Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má zákazník právo: a. Na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci. b. Na odstranění vady opravou věci. c. Na přiměřenou slevu z kupní ceny. d. Odst